نگاهی به کتاب رفتار با نوجوان نوشته‌ی دکتر زهرا معتمدی

                ای نسخه اسرار الهی که تویی    

                                     و ای آینه جمال شاهی که تویی

                                              بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست  

                                                                        از خود بطلب آن چه خواهی که تویی

                                                                       

نگاهی به کتاب رفتار با نوجوان نوشته‌ی دکتر زهرا معتمدی

 

نوجوانی، یکی از حساس ترین و بحرانی ترین مراحل زندگی هر فرد است. تغییرات روحی ناشی از سن بلوغ موجب بروز رفتار و خلق و خوی خاص، در نوجوان می‌شود که در چگونگی رابطه‌اش با اطرافیان اثر می‌گذارد.

 

همچنین گذر، از مرحله کودکی و ورود، به مرحله نوجوانی که با تغییرات جسمی‌و ظاهری همراه است، سبب می‌شود که رفتار اطرافیان نسبت به نوجوان تغییر کند و انتظار آنان از او فزونی یابد. بدین ترتیب طبیعی است که همه‌‌ی این تغییر و تحولات، مسائل و مشکلات تازه‌ای را برای نوجوان به ارمغان ‌آورد و غالباً او خود را در مقابل آن‌ها تنها می‌یابد و سعی دارد بدون کمک دیگران بر مشکلاتش غلبه کند زیرا در این سن نوجوان به استقلالش بسیار اهمیت می‌دهد.

 

نوجوان بر آن است که خود را از قید و بند خانواده برهاند و لذا از والدین فاصله می‌گیرد، او استقلال را تنها در خلاص شدن از قیود خانواده می‌داند و این در شرایطی است که برای حل مسائل و مشکلاتش شدیداً نیازمند حمایت عاطفی خانواده است زیرا مواجه با بسیاری از این ناملایمات نیاز به تجربه‌ی کافی و قدرت ذهنی و فکری فراوان دارد.

 

 

در سن نوجوانی به علت غلبه‌ی عواطف و احساسات بر قوه‌ی تعقل، تشخیص راه از چاه و سنجش ابعاد مشکلات به ندرت برای نوجوان امکان پذیر است و او به کمک و راهنمایی والدین و مربیان نیاز فراوان دارد.

 

در اینجا این والدین هستند که با درایت و هوشمندی، اعتماد و اطمینان نوجوان را نسبت به خودشان جلب کنند و به گونه‌ای رفتار کنند که نوجوان احساس کند می‌تواند به محض برخورد با مشکلات از آنان یاری جوید بنابراین والدین باید با نوجوان تماس نزدیک داشته باشد ولی همه می‌دانیم که تماس در این مرحله بسیار دشوار است...

 

اما هدف نویسنده در کتاب حاضر، توجه به عوامل بروز رفتارهایی است که از نوجوانان سر می‌زند و اغلب برای والدین و مربیان ناخوشایند است و در این کتاب سعی شده توصیه‌های عملی در مورد اینگونه رفتارها را در اختیار معلمین و والدین قرار دهد. به طور کلی مطالعه‌ی این کتاب خواننده را با مسائل مربوط به رشد و تحولات جسمی و روانی نوجوانان آشنا می‌سازد تا بدانند با چگونه افرادی، با چه طرز فکر و چه نوع سلیقه‌هایی روبرو بوده و در برخورد با مشکلات موجود چه رویه‌ای را در پیش بگیرند...

 

شهابه میردشتی

 

 

 

مقاله برتر آبان ماه " انگیزه/پژوهش "

مقاله سرکار خانم اعظم سادات احمدی  با موضوع  « راهکارهای افزایش انگیزه در بالا بردن سطح امید و علاقه در دانش آموزان » به عنوان مقاله برتر آبان ماه انتخاب گردیده است.

فایل مذکور برای مطالعه شما همراهان گرانقدر بر روی سایت قرا گرفته است .

 

لینک دانلود مقاله

صلاحیت های حرفه ای

طبق جدول زمانبندی ، جلسات آموزشی با همکاران و مدیران محترم مقاطع در مهرماه با موضوعیت «صلاحیت های حرفه ای» برگزار شد.

در ادامه فایل صلاحیت های حرفه ای به همراه پاورپوینت برای مطالعه شما همکاران گرانقدر بر روی سایت قرار گرفته است.

 

لینک دانلود مقاله

لینک دانلود پاورپوینت

جدول آموزش های عمومی (پیش نیاز همکاری)

جدول آموزش های عمومی (پیش نیاز همکاری)

مکان

زمان

عنوان

دبیرستان دخترانه

15/6/96

19/6/96

مهارت های تدریس(1 و 2)

دبستان پسرانه

14/6/96

مخاطب شناسی(روانشناسی رشد) (1)

 

 دبستان دخترانه

13/6/96

مهارتهای برقراری ارتباط موثر

 

دبستان پسرانه

20/6/96

آشنایی با دیدگاه های یادگیری و ارزشیابی

 

تذکرات:

 *کلیه همکارانی که قصد همکاری با مجموعه را دارند ملزم به گذراندن سرفصلهای فوق می باشند.

  *ساعت آموزشها 12-8 می باشد.

*توجیه همکار مبنی بر الزامی بودن شرکت در کارگاه های آموزشی به عهده مدیر مدرسه می باشد.

   معاونت آموزشی بنیاد فرهنگی رفاه 

رويكردهاي معاصر در آموزش هنر

پيرو جلسه مربيان هنر مدارس و معاون آموزشي بنياد فرهنگي رفاه در روز يكشنبه مورخ 93/10/14، كتاب "رويكردهاي معاصر در آموزش هنر" جهت مطالعه مربيان هنر پیشنهاد گردید.
تمركز اين كتاب بر روي هنر معاصر، موضوعات معاصر و آموزش در مدارس است، تركيبي كه تحت عنوان رويكردي بر مبناي موضوعات در آموزش هنر نامگذاري شده است. در اين كتاب آموزگاران هنر به طرح مسائلي مي پردازند كه براي دانش آموزان و آموزگاران قابل دسترس و اجرا باشند. تلفيق هنر و آموزش آن با دروس ديگر، مسائل مربوط به هويت، نحوه استفاده از نقالي و قصه گويي، ارتباط موثر هنر با زندگي روزمره، شناخت چگونگي شكل گيري دانش و معاني، مسائل مربوط به بوم شناختي، طراحي و تنظيم برنامه آموزشي هنر- محور، تشخيص تفاوت ها، تجزيه و تحليل و تفسير هنر معاصر برخي از نمونه هايي هستند كه كتاب درباره هنر به آموزگاران پيشنهاد مي نمايد.
مولف از طريق نمونه هاي متعدد طرح شده در اين كتاب و تجارب شخصي خود پي برده است كه دانش آموزان مشتاقانه در رويكرد فوق براي آموزش هنر شركت مي كنند، چرا كه اين ديدگاه ارتباط پرمعنايي با زندگي ايشان برقرار مي كند.
مطالعه اين كتاب براي ساير مربيان نيز خالي از لطف نخواهد بود.

جلسه مشاوران

نشست صمیمی مشاوران و معاونین آموزشی مدارس رفاه با معاونت آموزشی بنیادفرهنگی رفاه در روز یکشنبه مورخ 9/9/93 برگزار شد. در این جلسه ضمن گفتگو پیرامون مسائل مختلف مشاوره ای در مدرسه درباره راهکارهای برخورد و حل برخی مسائل تبادل نظر شد. در خلال جلسه کتاب مهارتهای کاربردی در مشاوره ( نویسنده: دیوید گدارد، کاترین گلدارد و مترجمان: دکتر علیرضا کاکاوند و محمد حسین خانی) برای مطالعه مشاوران و معاونین آموزشی معرفی شد. این کتاب در شش بخش شامل بیست و نه فصل به ارائه توضیحاتی در باب کلیات مشاوره، مهارت ها و اصول اساسی، افزایش تغییر با رویکرد التقاطی، مسائل اخلاقی، حرفه ای و کاربردی و ... می پردازد.